X
تبليغات
ابوالقاسم کریمی
عضويت سريع
Fast Register
ورود کاربران
Login
موضوعات
Category
مطالب پر بازديد
Hot Posts
دوستان
Friends
آرشيو
Archive
آخرين مطالب
Last Posts
امار و اطلاعات
Blog counter
تبلیغات
برای دیدن تعرفه کلیک کنید
تبلیغات
برای دیدن تعرفه کلیک کنید
تبلیغات
برای دیدن تعرفه کلیک کنید
40 نکته ی بسیار مهم در خصوص اختلال خواب در کودکان
تاریخ ارسال : 1398/5/21 4:46 , نویسنده :

منابع:

سایت نمناک

سایت باشگاه خبرنگاران جوان

سایت راسخون

سایت ویکی پدیا

سایت خبرگزاری فارس

 

 

 

 

1

نزدیک به 30 درصد از کودکان ممکن است دچار اختلال خواب در طول زندگی خود باشند

2

در حالی که اختلالات خواب درجات مختلفی دارد، بیشتر آن ها را می توان درمان کرد.

3

یکی از مهم ترین کلیدهای درک چگونگی شناسایی مشکلات خواب در کودکان، این است که آن ها با توجه به سن شان به چقدر خواب نیاز دارند.

4

هفته 1تا4 :نوزادان حدود 16 تا 17 ساعت در روزانه می خوابند و 1 تا 3 ساعت بیدارند.

5

4ماهگی - 1 سال - کودکان در این سن نیاز به 14 تا 15 ساعت خواب دارند. 6

1تا3 سال - اغلب کودکان نوپا حدود 12 تا 14 ساعت به خواب نیاز دارند

7

3تا6 سال - تقریبا 11 تا 12 ساعت خواب.

8

7تا12 سال - کودکان این گروه های سنی حدود 10 تا 12 ساعت خواب شبانه نیاز دارند اما اغلب تنها حدود

9 تا 10 ساعت می خوابند.

9

13تا 18 سال - نوجوانان در این سن حدود 8 تا 10 ساعت خواب نیاز دارند، اما به ندرت مقدار مورد نیاز را دریافت می کنند. تکالیف مدرسه و فعالیت های مدرسه اغلب در خواب شبانه آن ها اختلال ایجاد می کند. اکثر نوجوانان حدود 6 تا 8 ساعت می خوابند.

10

اگر کودک تان اغلب در خوابیدن مشکل دارند و یا از اینکه خیلی زودتر از معمول بیدارمی شود شکایت کند، ممکن است نشانه ای از بی خوابی باشد.

11

بی خوابی در کودکان می تواند از عوامل مختلفی از جمله استرس، درد و یا اختلالات ذهنی ناشی شود.

12

استرس می تواند ناشی از مشکلات مربوط به مدرسه ، مسائل اجتماعی، مسائل خانوادگی و یا تغییر در الگوهای زندگی عادی آن ها مانند رفتن به یک شهر جدید باشد.

13

کابوس های شبانه در کودکان 3 ساله بسیار رایج است و می تواند به طور متناوب بین سنین 6 تا 10 سال رخ دهد. معمولا کابوس ها بعد از سن 10 سالگی کمتر می شود. کابوس ها اگر زیاد اتفاق بیفتند و در طول شب کودک را از خواب بیدار کند می تواند منجر به اختلال خواب شوند. بیداری مکرر می تواند موجب اختلال خواب شود و منجر به مشکلاتEDS ،PTSD اضطراب و مشکلات رفتاری شوند.

14

خواب گردی در کودکان بسیار رایج است و حدود 30 درصد از کودکان بین 3تا 7سال در خواب راه می روند. خواب گردی وقتی رخ می دهد که کودک در وسط شب رختخواب را ترک می کند در حالی که هنوز خواب است. چشمانشان ممکن است باز باشد و ممکن است در حین راه رفتن، کلماتی نامفهوم را زیر لب زمزمه کنند. خواب گردی می تواند بین 5 تا 15 دقیقه یا بیشتر طول بکشد. بیشتر کودکانی که خواب گردی دارند تا نوجوانی همین طور هستند. خواب گردی می تواند خطرناک باشد، به خصوص اگر کودک از پله ها پایین رود ، یا خانه را ترک کند سعی کنید محیط را تا جایی که ممکن است ایمن کنید تا از آسیب جلوگیری کنید. همچنین توصیه نمی شود که در طی خواب گردی کودک را بیدار کنید زیرا موجب ترس و سردرگمی در کودک می شود.

15

شب ادراری در اغلب کودکان غیر معمول نیست و به خودی خود دلیل نگرانی نیست. شب ادراری به عنوان اختلال خواب در نظر گرفته نمی شود مگر این که کودک بزرگ تر از پنج سال باشد و حداقل 2 بار در هفته به طور منظم شب ادراری داشته باشد. شب ادراری می تواند ناشی از سابقه خانوادگی ، عقب ماندگی رشد، کنترل پایین مثانه، و پریشانی عاطفی باشد. با این حال، اگر کودک اغلب این تخت را خیس می کند و همچنین خواب آلودگی روزانه را تجربه می کند، می تواند نشانه گرفتگی تنفس بازدارنده (آپنه )باشد.

16

اختلالات خواب در کودکان نه تنها می تواند باعث بد اخلاقی، کودکان شود بلکه به انواع مشکلات رفتاری در خانه، مدرسه و زندگی اجتماعی منجر می شود.

17

بیشتر مشکلات خواب در کودکان ممکن است به طور وسیعی ناشی از ناکافی بودن مدت زمان خواب برای هر سن خاص (کمیت ناکافی خواب) یا ناشی از بی نظمی و گسیختگی در خواب (کیفیت ضعیف خواب) باشد.خواب ناکافی معمولا ناشی از مشکلاتی در شروع خواب (تاخیر در به خواب رفتن) و یا باقی ماندن در خواب (بیدار ماندن طولانی در طی شب) باشد در حالی که گسیختگی در خواب اغلب ناشی از بیدار شدنهای متعدد تکراری و گذرا در طی خواب می باشد.

18

خواب آلودگی در کودکان خود را با اختلالات خلقی ، مشکلات رفتاری مثل بیش فعالی و کنترل ضعیف محرک ها و اختلال در عملکرد شناختی عصبی مانند بی توجهی و کاهش هوشیاری که در طی زمان منجر به مشکلاتی در فراگیری های اجتماعی و تحصیلی می گردد ، نشان می دهد.

19

بیماریهای مزمنی چون فیبروزسیستیک و آرتریت روماتوئید و بیماری های حادی چون اوتیت مدیا ( عفونت گوش میانی ) و کودکان مبتلا به اختلالات روانی مانند اختلال نقص در توجه یا بیش فعالی ،افسردگی و اختلالات اضطرابی کودکان را در معرض اختلالات خواب قرار می دهند .

20

کودکان مبتلا به اوتیسم در معرض خطر افزایش یافته جهت ابتلا به اشکال شدید سخت به خواب رفتن و بیداری شبانه و همینطور اختلالات ریتم شبانه روزی هستند 

21

حدود ۲۵ درصد از بچه ها در طی دوران کودکی مشکل با اهمیتی را در ارتباط با خواب تجربه می کنند.

22

تاخیر طولانی در به خواب رفتن منجر به دوره های ناکافی خواب می گردد.در بیشتر موارد این اختلال به علت ناتوانی یا عدم تمایل والدین برای ترتیب دادن قوانین منظم برای کودک خود جهت زمان خواب شکل گرفته و اغلب توسط رفتار مقابله ای کودک بدتر و وخیم تر می گردد. درمان موثر این اختلال شامل ترکیبی از کم کردن توجه والدین برای رفتار تاخیر در زمان خواب ، برقراری قوانین زمان خواب و تقویت مثبت رفتارهای مناسب در زمان خواب می باشد.آموزش تکنیک های آرامش بخش برای کمک به خواب رفتن راحت تر می تواند برای کودکان بزرگتر مفید باشد

23

تا سن پنج سالگی اختلالات خواب شایع است و عموما موقتی هستند، ولی در برخی موارد که با استرس و اضطراب یا افسردگی همراه باشد خطرناک است.

24

بیشتر کودکان پس از یک سالگی شب ها را تمام می خوابند. اگر این چنین نباشد به احتمال زیاد علتی دارد که باید آن را پیدا کرد.

25

خوابیدن بیش از حد در طول روز باعث خواب آلودگی آنها در طول شب و عدم خوابیدن شان شده و اختلالات خواب را برای آنها ایجاد می کند. اما دلایل دیگری نظیر ترس، اضطراب و درگیر بودن فکر و ذهن کودک به یک اتفاق یا... باعث می شود تا نتواند شب را به خوبی بخوابد و روز ها نیز احساس خستگی و کسالت کند.

26

دلایل دیگری مانند رژیم غذایی نادرست، سرد مزاجی کودک و خوردن غذاهای سرد باعث ایجاد بی خوابی در شب شده و کمبود آهن در بدن کودک نیز علائمی همچون بی خوابی در شب را دارد.

27

حفظ آرامش و آسایش کودک در خوابیدن و آرامش در خواب بسیار مهم است. والدین باید تلاش خود را برای آرامش کودک خود انجام دهند تا دچار اختلال در خواب یاغیره نشود.

28

باید بدانید از نظر طب سنتی رطوبت باعث خواب و خشکی باعث بی خوابی است. وقتی رطوبت در سر زیاد شود باعث خواب آلودگی و کسلی، بی حالی، تشویش، افسردگی و غیره می‌شود و از آن طرف اگه خشکی در مغز زیاد شود باعث بی خوابی، ریز بینی، افراطی، شکاکی، حساسیت های بیجا، افسردگی های مزمن، توهمات خطرناک و غیره می‌شود. پس باید توجه داشته باشید که با برنامه درست غذایی و رفتاری کودک را به سمت اعتدال هدایت کنید.

29

از خوردن چای، قهوه، شکلات هشت ساعت قبل از خواب کودک پرهیز شود.

30

خوردن کاهو، کدو، ماست، پیاز، روغن بادام شیرین، نان با ماست، پنیر، فندق، تربچه، شیر گرم قبل از خواب، باقالا، شاهدانه، دوغ، دارچین، بیدمشک، سیب زمینی، گشیز، خیار، چای زنجبیل، شربت بهارنارنج، کلم‌پلو، برای آرامش و تنظیم خواب مفید است.

31

 اختلالات خواب در کودکان می‌تواند نشانه بیماری‌های روحی مانند افسردگی یا برخی بیماری‌های جسمی مانند مشکلات خونی و تیروئید باشد.

32

اختلال خواب شایعترین مشکل رفتاری در بین کودکان است و تقریبا از هر پنج مراجعه کودک به پزشک یک مورد مربوط به مشکلات خواب می باشد

33

انواع اختلال‌های خواب در کودکان شامل بی خوابی، پرخوابی، اختلالات تنفسی وابسته به خواب، دندان قروچه، کابوس و هراس شبانه واختلال شب‌گردی است. 34

این اختلالات می توانند در اثر بیماری‌های جسمی یا اختلالات روانی، عوامل ژنتیکی، عوامل استرس زای محیطی و مشکلات روانی به وجود بیایند که حدود 20 تا 30 درصد کودکان در مرحله ای از رشد خود این اختلالات خواب را تجربه می‌کنند.

35

يكي از مسائل ايجاد مشكل در خواب كودكان حل نشدن استرس های روزانه آنان است كه با همراهی اين مشكلات به رختخواب، وی دچار كابوس شبانه يا وحشت شبانه می شود

36

یکی از اصول اساسي درمان اختلالات خواب «استقلال آموزي» به كودك است تا بتوانند به طور مستقل و بدون كمك و حضور والدين با آرامش به خواب بروند که البته نوشیدن یک لیوان شیر ولرم یا شیر موز قبل از خواب سبب ایجاد خواب راحت را برای کودک می‌شود

37

والدين بايد توجه داشته باشند كه اختلالات خواب معمولاً با افزايش سن كاهش پیدا می کند و با بکارگیری توصيه‌هاي روان‌شناس و روان‌پزشکان در این زمینه می‌توان رفع اختلال خواب آنان را تسريع کرد و در صورتی که این راهکارها موثر نبود، روان درمانی و درمان رفتاری گزینه های مناسبی برای درمان هستند که از ميان روش‌هاي مختلف درمان اختلالات خواب كودكان، چهار روش «دارو درمانی»، «روان تحليل‌گری»، «خانواده درمانی» و «رفتار درمانی» روشهای موفق‌تری هستند

38

کودکان نیاز به ۱۰ ساعت خواب شبانه دارند، توصیه می‌شود از ۹ شب دیرتر نخوابند.

39

ناگهانی از خواب بیدار شدن به همراه جیغ و حرکت، نوعی اختلال خواب بوده که ناشی از ترس شبانه است و بیشتر در کودکانی که بهداشت خواب در آن‌ها رعایت نشده و سبک زندگی به صورت غلط توسط والدین اجرا می‌شود بروز می‌یابد.

40

اغلب مشکلات بی خوابی و بد خوابی یا اختلال خواب در کودکان به عنوان اختلالات شناخته شده در رابطه با «مقاومت خواب در شب»، «شروع خواب؛تاخیر در خواب» یا «پیاده روی شبانه» توصیف می شوند.

 

 

گردآوری

ابوالقاسم کریمی

29/خرداد/1398

ساعت 21:00



http://farzandezamiin.blogfa.com/


امتیاز : 4 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
تعداد بازدید : 72
موضوع : متن,